divendres, 8 de novembre del 2013

Cleanzone Canvas

Cleanzone Canvas


Cleanzone és un projecte que ofereix una solució innovadora a un problema no resolt eficaçment a dia d’avui: acumulació residus sòlids llençats per la població a la superfície de recintes tan coberts com descoberts. Manca d’ús de les papereres per el llançament de residus solids personals.


Per a generar el model de negoci farem servir un mètode anomenat Canvas, compost per nou apartats claus per a aterrar el nostre model de negoci.


En el Canvas gràfic, els apartats en que es requereixi diferenciar els usuaris dels clients, els usuaris han sigut marcats en taronja i els clients en color groc.




1. Proposta de Valor
Per tal de que el meu projecte sigui únic he creat una proposta de valor innovadora i diferent. Per a solucionar el problema citat en la introducció, la meva proposta de valor es basa en atraure i incentivar a la població a tirar els residus a les papereres mitjançant un sistema de joc,”gamification”, i oferint una recompensa a aquelles persones que realitzin la tasca. Aquest servei proporciona una experiència al client única, especial i en forma de novetat, ja que és un projecte de caire innovador. L’eficàcia que proporciona un sistema tecnològic com el de Cleanzone permet crear un impacte visual molt més agradable i, a la vegada, reduir els costos en serveis de neteja. Una plataforma d’usuaris juntament amb una xarxa social pròpia permet una interacció entre els usuaris fàcil i divertida. Una base de dades recull tota la informació sobre l’activitat de les papereres, una informació molt útil per a determinades empreses exteriors.


2.Segments de Mercat
Focalitzar el segment de mercat al qual va destinat el meu servei és clau. Cleanzone té segments de mercat diferents depenent si parlem d’usuaris o clients.
Usuaris:
-Jove amb smartphone, entre 16 i 25 anys, modern i al dia de les noves tecnologies, introduïts en xarxes socials, urbanites, amb una mínima sensibilitat cívica i medioambiental i amb una motivació extra per a fer coses quan hi ha una recompensa al darrera.
-Persona amb smartphone, activa, entre 26 i 50 anys, modern i al dia de les noves tecnologies, introduïts en xarxes socials, urbanites i amb una sensibilitat cívica i medioambiental.
Clients:
Institucions o organismes com: ajuntaments, empreses mitjanes o grans, instal·lacions esportives, escoles, centres comercials, events, concerts, urbanitzacions, campings, discoteques, supermercats, grans botigues especialitzades, circuits de carreres, parcs naturals, entre d’altres.
Aquests organismes o institucions han de:
-Tenir marge d’inversió
-Apostar per projectes innovadors
-Tenir preocupació pel civisme i el medi ambient
-Residir en una localitat o zona de capacitat adquisitiva mitja o alta
-Residir en  una zona de caire urbanita
-Estar interessats en tenir una bona imatge
-Voler impactar visualment
-Voler reduir costos en neteja


3.Canals
Dintre el projecte es distingeixen diferents canals per arribar als diferents segments de mercat: els usuaris i clients
Usuaris:
Plataformes d’aplicacions dels sistemes operatius Apple, (App Store) i Android, (Google Play).
Clients:
-Canal propi directa, és a dir, cara a cara amb el client. Una pàgina web i un correu electrònic serien els mitjans per establir un primer contacte amb el client o possible client. Un despatx perquè els clients o possibles clients puguin informar-se sobre el projecte, reunir-se o gestionar negocis, juntament amb un servei post venta de garantia son els últims canals per contactar amb els clients.


4. Relacions amb els clients
La primera intenció del projecte seria una captació de clients, després d’haver comprovat mitjançant una prova pilot que el sistema és viable. Les relacions seran diferents si parlem de relacions amb usuaris o clients:Usuaris:
-Plataforma d’usuaris: permetrà compartir els resultats obtinguts amb els coneguts, els punts adquirits, els triomfs aconseguits, els llocs i hores en que s’han evocat els residus, veure en què s’han gastat els punts els nostres amics, valorar, comentar, etc.
- Xarxa Social: avisar de les noves actualitzacions, mostrar possibilitats interessants, mostrar estadístiques dels usuaris ( en què gasten els punts o quines  son les zones més actives), quines son les zones més brutes, entre d’altres funcions.
-Retroalimentació o creació col·lectiva: permetre al usuari comentar, valorar o proposar noves alternatives públicament per fer més transparent, natural, divertit i útil el servei.
Clients:
-Assistència personal, és a dir, interacció humana amb els clients per tal de mantenir una relació directa i propera, de confiança, prolongada durant el servei, professional i  fàcil.


5.Fonts d’ingressos
Sense fonts d’ingressos no hi ha negoci.
Una font bàsica de generar ingressos son els diners que paga la institució contractant a la meva empresa en format quota d’ús, és a dir, pagarà una quota mensual amb una variació més o menys elevada en funció dels resultats obtinguts i de l’activitat generada. Cleanzone generarà ingressos econòmics a partir de la publicitat, ja sigui amb la esponsorització de papereres, zones, hores del dia concretes o altres factors desitjats per l’empresa que es publicita. També s’extrauen ingressos del patrocini d’empreses o  organitzacions que els agradi el servei i vulguin tenir certa presència en el projecte.



6.Activitats clau
El projecte requereix fer una serie de activitats molt importants o clau que si les deixes de fer el negoci desapareix. En el cas de Cleanzone, el manteniment de les papereres en tot moment, el manteniment i actualització de la app i el buidatge dels residus de cada paperera son activitats crucials del projecte. Altres activitats necessaries son la realització d’un disseny atractiu i diferent de les papereres i la sincronització de la tecnologia incertada en les papereres:  xip geolocalitzador, detector de moviment i lector de usuaris,. Activitats determinants també son el contacte amb empreses que gestionin descomptes, entrades o avantatges sobre altres comerços i la permanència en els mercats d’aplicacions mòbils App Store i Google Play. Per acabar, cal mencionar que el marketing digital portat per un expert en xarxes  és un ítem a remarcar.


7.Recursos clau
Per dur a terme les activitats clau es necessiten uns recursos específics clau. Aquests recursos poden ser interns o externs a l’empresa. En el cas de Cleanzone, el projecta requereix tenir les papereres i la tecnologia insertada a las papereres composta per: un xip geolocalitzador, un detector de moviment i un lector de usuaris a cada paperera. Però no només necessita els recursos anteriors, sinó que també es necessita la pròpia app Cleanzone, una patent per evitar còpies o treure beneficis d’aquestes cedint patents i un equip tècnic expert format per humans capaços de mantenir i solucionar possibles problemes de les papereres intel·ligents, un dissenyador, un comercial i un expert en xarxes o marketing digital. Un dissenyador és necessari per crear el diseny de les papereres, que s’adapti a les necessitats de l’empresa.


8.Associacions clau
Per tal que el projecte es converteixi en una realitat es requereix una serie d’associacions clau. Per començar, necessitaré un programador per fer la APP, un gestionador professional d’empreses amb experiència comptable i també un vincle directe amb empreses que ofereixin una xarxa de descomptes, entrades o avantatges sobre comerços, per tal d’oferir recompenses interessants a tots els usuaris. A part d’aquests,  un tècnic expert o enginyer especialitzat en últimes tecnologies, un informàtic i un inversor implicat amb el projecte en tot moment. Tot i això, un conveni amb Civiclub també seria clau perquè és una associació experimentada que ja té certa popularitat, té un sistema similar de puntuació i també recompensa les bones accions.


9.Estructura de costos
Totes les empreses tenen una estructura de costos. En el cas de Cleanzone, els costos més o menys rellevants que tindria serien els següents:
- Creació de la App
- Papereres
- Entrada i permanència als mercats App Store i Google Play.
- Compra de la tecnologia (chips geolocalitzadors, detectors de moviment i lector amb reconeixament d’usuaris)
- Prova Pilot
- Personal no integrat en associacions clau: equip tècnic expert ( treballadors), dissenyador,  comercial i expert en xarxes.
- Patent
-  Cost de la Geolocalització
-  Marketing
- Material i eines d’instal·lació
- Buidatge de les papereres
- Manteniment de la app i la web
- Despatx i subministraments.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada