dilluns, 14 de gener del 2013

Cas Verkami




Sintesis del cas

Verkami és un lloc on gent creativa, amb iniciativa, presenta projectes creatius, culturals, artístics o socials que necessiten trobar finançament per a tirar endavant. El seus amics, coneguts, públic, admiradors… els ajuden fent les seves aportacions a canvi de recompenses relacionades amb el projecte. Els projectes disposen de 40 dies per aconseguir el seu objectiu de finançament, i els compromisos d’aportació només es fan efectius si al final d’aquests 40 dies el projecte ha aconseguit el seu objectiu. Si no ho aconsegueix, els compromisos queden anul•lats i els creadors no reben els diners.

Verkami, una família ,una idea ,una empresa.

Com uneixes un biòleg, un historiador i un filòsof? Molt senzill,  una família la família Sala. Apassionats de de la creativitat i amb la idea de fer realitat petites manifestacions d’allò que els commou. I així es com en Joan, l’Adrià i en Jonàs van fundar Verkami. El pare de la família, en Joan va conèixer el model del crowdfunding a través d’una pàgina web dels estats units, pel qual petits inversors feien microaportacions individuals a determinats projectes. Quin és el problema? Si volies fer aportacions en aquests projectes havies de ser americà, tenir la nacionalitat. Així va ser com el Joan va proposar als seus dos fills, l’Adrià i en Jonàs de exportar aquest model a Catalunya i Espanya.
Els membres d’aquesta interessant família no tenen experiència empresarial, i en un principi no veien un model de negoci en la idea del crowfunding sinó una eina per que els fans de determinats projectes culturals es convertissin en mecenes. Però perquè nomes als Estats Units?- van pensar. Com diu en Jonàs, “la nostre feina ha estat traslladar el model del crowdfunding a les condicions d’aquí.”
L’únic problema es que necessitaven algú que els hi portes la pàgina web, un programador. Els membres fundadors de l’empresa no tenien coneixements en informàtica necessitaven un soci que els hi portes la web de l’empresa. Ja ho tenien tot, la idea, els recursos intel·lectuals i el model de negoci. Però faltava el pla d’empresa i la localització. Amb l’ajuda de l’IMPEM, l’Institut Municipal de Promoció Econòmica de Mataró apart de crear el pla d’empresa van trobar la millor localització, una universitat amb incubadora d’empreses de nova creació amb lloguers de locals assequibles, el Tecnocampus.
Així dons Verkami engegava motors al Tecocampus, on estan en contacte amb diferents empreses de temàtica similar. Van ser dels primers, i es mantenen de fet són els únics que es mantenen, les altres empreses que van començar al primer any com ells han anat desapareixent.

Fem un Verkami?

Verkami, des de una plataforma web penja projectes de joves creadors, bàsicament culturals , per que el públic de cada projecte els financi. Es una plataforma que converteix els fans en mecenes mitjançant la pàgina web. D’aquí ve el nom de l’empresa, que es un neologisme del esperanto que vol dir “amant de la creació”.  Però que s’enduen els mecenes per finançar els projectes? Els creadors dels projectes han d’oferir recompenses en forma de creacions, productes exclusius, experiències inoblidables, edicions limitades, marxandatge, descarregues exclusives... Depenent de la quantitat de la inversió s’ofereixen un determinat tipus de producte o servei, de mes qualitat o mes valor si la aportació es més alta.    
Tot i ser pioners en el crowdfunding a Espanya hi ha quinze empreses de temàtica similar al país. Però que fa que actualment la gent utilitzi la expressió, “fem un Verkami ?”. Com diu en Jonàs “la manera de treballar”. En Joan, l’Adrià i en Jonàs agafen cada projecte i hi treballen de manera única estudiant les millors maneres de finançar el projecte perquè segueixi endavant. No només això ofereixen consells per canviar el projecte sencer perquè sigui més viable.
La resta de plataformes no treballen d’una manera tant personalitzada, sinó que simplement ofereixen l’eina del portal per treballar. Verkami treballa en cada un dels seus projectes. Si un projecte no aconsegueix el seu nivell òptim de finançament amb 40 dies, aquest es retirat de la pàgina web i Verkami s’emporta un 5% en concepte de prestació de serveis. Tot i així això passa pocs cops, actualment la família Sala ha aconsegueix amb la seva feina de treball personalitzat un 73% d’èxit, 3 de cada 4 projecte aconsegueixen el seu objectiu de finançament amb 40 dies. La resta de plataformes de crowfunding aconsegueixen només un 50-60% d’èxit.
D’aquí la expressió “fem un Verkami ?‘” que cada cop s’està utilitzant més en el mòn de la cultura, música, pintura, escultura, cinema... Els creadors independents tenen una nova manera de finançar-se. Això es gràcies única i exclusivament a la família Sala, la seva manera de treballar amb cada projecte i la seva percepció de convertir els fans en mecenes.

El client

Verkami ofereix un finançament poc convencional, on l’inversor al ser un fan del projecte no espera una retribució econòmica directe, sinó quelcom amb un valor més sentimental. Això demostra que qui crea el projecte té molt clar, i sinó ho te clar la família Sala l’ajuda, que es el que ha de oferir i quin es el seu públic.
Els joves creadors són amants de la cultura i apart de posar en marxa el seu projecte pretenen promoure la seva cultura. Verkami es dirigeix a creadors independents, es a dir, persones que volen iniciar un projecte de caire cultural com un disc, un llibre, una pel·lícula o curtmetratge, pintura, escultura... que no estan lligats a cap tipus de mecenes potent, editorial o productora que inverteixi en el seu projecte. Normalment són persones joves amb talent que s’arrisquen per arribar per obtenir el seu finançament, ja que no es segur que obtinguin l’objectiu.
Verkami està oberta a tot el món, les persones que s’enarquen amb aquesta empresa nomes han de tenir un projecte atractiu i de caire cultural perquè la família Sala accepti la petició de penjar el projecte. Tot i així estar oberts a tot el món principalment actuen en un àmbit més nacional, quan promouen la cultura del país. Des d’un bon principi, la família sala es va posicionar dins del món del crowdfunding, pensant més en un crowdfunding creatiu, tot i que van rebre ofertes d’altres tipus de crowdgunding com el solidari. Això es així perquè es al a en Joan, l’Adrià i en Jonàs els hi apaciona. Com diu en Jonàs “centrem-nos amb una cosa i fem-ho bé”.
  

 Com treballen?

Es veu clarament que el seu recurs clau son ells mateixos, un recurs intel·lectual, ja que la família Sala és qui retoca els projectes a fi de millorar-los perquè així tinguin èxit i els números demostrant que això és el que està succeint i el que els diferència de les demés empreses que és dediquen al crowdfunding a Espanya.
Per donar-se a conèixer només han de ser ells mateixos i fer bé la seva feina , ja que els clients mateixos els hi fan publicitat , al donar a conèixer els seus projectes per què la gent és converteixi en mecenes , pagant a la pàgina web de Verkami. Els canals que utilitzen els creadors per aconseguir mecenes son facebook i twitter i apartir d’aquí , poden comptabilitzar les mencions que els hi fan en  aquestes xarxes socials i així reben un feedback de la seva repercussió en la xarxa i d’aquesta publicitat indirecte que fan al tenir èxit en el 73% de projectes que pengen en la seva pagina web. També fan publicitat al anar a donar xerrades a diferents entitats que els hi proposen i on veuen que poden tenir clients potencials , com poden ser xerrades sobre curtmetratges o còmics , però sempre que formin part de l’àmbit cultural ja que és el segment de creadors al que ells és dirigeixen i que anomenen “crowdfounding creatiu”. De moment no tenen previst expandir aquest segment tot i que han tingut ofertes. Amb tot això veiem com els de Verkami no tenen cap cost pel que fa a màrqueting i tenen uns resultats excel·lents.

El món del Crowdfunding

Actualment hi ha 15 empreses a l’Estat Espanyol que treballen amb el crowdfunding. Aquestes es diferencien segons el tipus de ptojecte, teconológic, social, cultural... La família Sala està entre les 3 millors empreses de crowdfunding del mercat. Malgrat que el crowdfunding cultural està a l’alça i Verkami es capdavantera amb un 73% d’èxit, a la unió europea hi ha una mitjana del 80% d’èxit en els projectes presentats.
A Europa i a els Estats Units el Crowdfunding s’utilitza molt més que Espanya i el volum de mercat és més gran. L’únic problema es que normalment les pàgines web només accepten projectes nacionals, i no estan obertes per tothom. Les empreses de Crowdfunding són moltes i cada cop es un mercat més competitiu, ja que, cada cop surten nous projectes de crowdfunding.  

Futur

Pel que fa als plans de futur , contemplen l’opció de crear una pàgina web per a partners com poden ser editorials o discogràfiques , i en aquesta pàgina proposar-l’si que aquests partners possin projectes que tinguin a les mans i que aixi els i sigui més fàcil de financiar , i aixi i surten guanyant tant el partner , duuen a terme el seu projecte creatiu i els de Verkami tirant endavant un nou projecte.
 Si el volum de projectes augmenta a llarg termini el que per ells és un valor afegit de cara als clients , com és el tema de revisar i millorar cada projecte és pot convertir en un entrebanc alhora de voler créixer sense augmentar costos , és a dir, que si tinguessin més volum de feina necessitarien de la contractació d’un nou treballador , per tant no és un projecte escalable , tot i que també contemplen la possibilitat de que en el cas de que hi hagués més volum de projectes tenen unes directrius a seguir que podrien traspassar als clients per què així  els de Verkami només haguessin de revisar el projecte una vegada el client ja adaptat aquestes directrius als seu projecte , encara que llavors el producte que oferirien ja no seria ben bé el mateix .

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada