Sintesis del cas
Verkami
és un lloc on gent creativa, amb iniciativa, presenta projectes creatius, culturals,
artístics o socials que necessiten trobar finançament per a tirar endavant. El
seus amics, coneguts, públic, admiradors… els ajuden fent les seves aportacions
a canvi de recompenses relacionades amb el projecte. Els projectes disposen de
40 dies per aconseguir el seu objectiu de finançament, i els compromisos
d’aportació només es fan efectius si al final d’aquests 40 dies el projecte ha
aconseguit el seu objectiu. Si no ho aconsegueix, els compromisos queden
anul•lats i els creadors no reben els diners.
Verkami, una família ,una
idea ,una empresa.
Com uneixes
un biòleg, un historiador i un filòsof? Molt senzill, una família la família Sala. Apassionats de de
la creativitat i amb la idea de fer realitat petites manifestacions d’allò que
els commou. I així es com en Joan, l’Adrià i en Jonàs van fundar Verkami. El
pare de la família, en Joan va conèixer el model del crowdfunding a través
d’una pàgina web dels estats units, pel qual petits inversors feien
microaportacions individuals a determinats projectes. Quin és el problema? Si
volies fer aportacions en aquests projectes havies de ser americà, tenir la
nacionalitat. Així va ser com el Joan va proposar als seus dos fills, l’Adrià i
en Jonàs de exportar aquest model a Catalunya i Espanya.
Els membres
d’aquesta interessant família no tenen experiència empresarial, i en un
principi no veien un model de negoci en la idea del crowfunding sinó una eina
per que els fans de determinats projectes culturals es convertissin en mecenes.
Però perquè nomes als Estats Units?- van pensar. Com diu en Jonàs, “la nostre
feina ha estat traslladar el model del crowdfunding a les condicions d’aquí.”
L’únic
problema es que necessitaven algú que els hi portes la pàgina web, un
programador. Els membres fundadors de l’empresa no tenien coneixements en
informàtica necessitaven un soci que els hi portes la web de l’empresa. Ja ho
tenien tot, la idea, els recursos intel·lectuals i el model de negoci. Però
faltava el pla d’empresa i la localització. Amb l’ajuda de l’IMPEM, l’Institut
Municipal de Promoció Econòmica de Mataró apart de crear el pla d’empresa van
trobar la millor localització, una universitat amb incubadora d’empreses de
nova creació amb lloguers de locals assequibles, el Tecnocampus.
Així dons
Verkami engegava motors al Tecocampus, on estan en contacte amb diferents
empreses de temàtica similar. Van ser dels primers, i es mantenen de fet són
els únics que es mantenen, les altres empreses que van començar al primer any
com ells han anat desapareixent.
Fem un Verkami?
Verkami,
des de una plataforma web penja projectes de joves creadors, bàsicament
culturals , per que el públic de cada projecte els financi. Es una plataforma
que converteix els fans en mecenes mitjançant la pàgina web. D’aquí ve el nom
de l’empresa, que es un neologisme del esperanto que vol dir “amant de la
creació”. Però que s’enduen els mecenes
per finançar els projectes? Els creadors dels projectes han d’oferir
recompenses en forma de creacions, productes exclusius, experiències
inoblidables, edicions limitades, marxandatge, descarregues exclusives...
Depenent de la quantitat de la inversió s’ofereixen un determinat tipus de
producte o servei, de mes qualitat o mes valor si la aportació es més alta.
Tot i ser
pioners en el crowdfunding a Espanya hi ha quinze empreses de temàtica similar
al país. Però que fa que actualment la gent utilitzi la expressió, “fem un
Verkami ?”. Com diu en Jonàs “la manera de treballar”. En Joan, l’Adrià i en
Jonàs agafen cada projecte i hi treballen de manera única estudiant les millors
maneres de finançar el projecte perquè segueixi endavant. No només això
ofereixen consells per canviar el projecte sencer perquè sigui més viable.
La resta de
plataformes no treballen d’una manera tant personalitzada, sinó que simplement
ofereixen l’eina del portal per treballar. Verkami treballa en cada un dels
seus projectes. Si un projecte no aconsegueix el seu nivell òptim de finançament
amb 40 dies, aquest es retirat de la pàgina web i Verkami s’emporta un 5% en
concepte de prestació de serveis. Tot i així això passa pocs cops, actualment
la família Sala ha aconsegueix amb la seva feina de treball personalitzat un
73% d’èxit, 3 de cada 4 projecte aconsegueixen el seu objectiu de finançament
amb 40 dies. La resta de plataformes de crowfunding aconsegueixen només un
50-60% d’èxit.
D’aquí la
expressió “fem un Verkami ?‘” que cada cop s’està utilitzant més en el mòn de
la cultura, música, pintura, escultura, cinema... Els creadors independents
tenen una nova manera de finançar-se. Això es gràcies única i exclusivament a la
família Sala, la seva manera de treballar amb cada projecte i la seva percepció
de convertir els fans en mecenes.
El client
Verkami
ofereix un finançament poc convencional, on l’inversor al ser un fan del
projecte no espera una retribució econòmica directe, sinó quelcom amb un valor
més sentimental. Això demostra que qui crea el projecte té molt clar, i sinó ho
te clar la família Sala l’ajuda, que es el que ha de oferir i quin es el seu
públic.
Els joves
creadors són amants de la cultura i apart de posar en marxa el seu projecte
pretenen promoure la seva cultura. Verkami es dirigeix a creadors independents,
es a dir, persones que volen iniciar un projecte de caire cultural com un disc,
un llibre, una pel·lícula o curtmetratge, pintura, escultura... que no estan
lligats a cap tipus de mecenes potent, editorial o productora que inverteixi en
el seu projecte. Normalment són persones joves amb talent que s’arrisquen per
arribar per obtenir el seu finançament, ja que no es segur que obtinguin l’objectiu.
Verkami
està oberta a tot el món, les persones que s’enarquen amb aquesta empresa nomes
han de tenir un projecte atractiu i de caire cultural perquè la família Sala
accepti la petició de penjar el projecte. Tot i així estar oberts a tot el món
principalment actuen en un àmbit més nacional, quan promouen la cultura del
país. Des d’un bon principi, la família sala es va posicionar dins del món del
crowdfunding, pensant més en un crowdfunding creatiu, tot i que van rebre
ofertes d’altres tipus de crowdgunding com el solidari. Això es així perquè es
al a en Joan, l’Adrià i en Jonàs els hi apaciona. Com diu en Jonàs “centrem-nos
amb una cosa i fem-ho bé”.
Com treballen?
Es veu
clarament que el seu recurs clau son ells mateixos, un recurs intel·lectual, ja
que la família Sala és qui retoca els projectes a fi de millorar-los perquè
així tinguin èxit i els números demostrant que això és el que està succeint i
el que els diferència de les demés empreses que és dediquen al crowdfunding a
Espanya.
Per
donar-se a conèixer només han de ser ells mateixos i fer bé la seva feina , ja
que els clients mateixos els hi fan publicitat , al donar a conèixer els seus
projectes per què la gent és converteixi en mecenes , pagant a la pàgina web de
Verkami. Els canals que utilitzen els creadors per aconseguir mecenes son
facebook i twitter i apartir d’aquí , poden comptabilitzar les mencions que els
hi fan en aquestes xarxes socials i així
reben un feedback de la seva repercussió en la xarxa i d’aquesta publicitat
indirecte que fan al tenir èxit en el 73% de projectes que pengen en la seva
pagina web. També fan publicitat al anar a donar xerrades a diferents entitats
que els hi proposen i on veuen que poden tenir clients potencials , com poden
ser xerrades sobre curtmetratges o còmics , però sempre que formin part de
l’àmbit cultural ja que és el segment de creadors al que ells és dirigeixen i
que anomenen “crowdfounding creatiu”. De moment no tenen previst expandir aquest
segment tot i que han tingut ofertes. Amb tot això veiem com els de Verkami no
tenen cap cost pel que fa a màrqueting i tenen uns resultats excel·lents.
El món del Crowdfunding
Actualment hi
ha 15 empreses a l’Estat Espanyol que treballen amb el crowdfunding. Aquestes
es diferencien segons el tipus de ptojecte, teconológic, social, cultural... La
família Sala està entre les 3 millors empreses de crowdfunding del mercat.
Malgrat que el crowdfunding cultural està a l’alça i Verkami es capdavantera amb
un 73% d’èxit, a la unió europea hi ha una mitjana del 80% d’èxit en els
projectes presentats.
A Europa i
a els Estats Units el Crowdfunding s’utilitza molt més que Espanya i el volum
de mercat és més gran. L’únic problema es que normalment les pàgines web només
accepten projectes nacionals, i no estan obertes per tothom. Les empreses de
Crowdfunding són moltes i cada cop es un mercat més competitiu, ja que, cada
cop surten nous projectes de crowdfunding.
Futur
Pel que fa
als plans de futur , contemplen l’opció de crear una pàgina web per a partners com
poden ser editorials o discogràfiques , i en aquesta pàgina proposar-l’si que
aquests partners possin projectes que tinguin a les mans i que aixi els i sigui
més fàcil de financiar , i aixi i surten guanyant tant el partner , duuen a
terme el seu projecte creatiu i els de Verkami tirant endavant un nou projecte.
Si el volum de projectes augmenta a llarg
termini el que per ells és un valor afegit de cara als clients , com és el tema
de revisar i millorar cada projecte és pot convertir en un entrebanc alhora de
voler créixer sense augmentar costos , és a dir, que si tinguessin més volum de
feina necessitarien de la contractació d’un nou treballador , per tant no és un
projecte escalable , tot i que també contemplen la possibilitat de que en el
cas de que hi hagués més volum de projectes tenen unes directrius a seguir que
podrien traspassar als clients per què així
els de Verkami només haguessin de revisar el projecte una vegada el
client ja adaptat aquestes directrius als seu projecte , encara que llavors el
producte que oferirien ja no seria ben bé el mateix .
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada