Cas eyeOS
L’origen de l’empresa
L’agost del 2005, un petit grup de joves programadors d’Olesa de
Montserrat, un poble amb moltes muntanyes. Un d’ells Pau Garcia-Mila, que vivia
lluny dels seus amics i volia compartir els projectes amb els seus amics sense
la necessitat d’anar a casa seva. A més, normalment els tres amics s’oblidaven
els documents per això se’ls va ocórrer la idea de tenir tots els fitxers a
internet i així no haver-los de portar amunt i avall. La idea era molt semblant
en el que aquella època era Flickr, on s’hi poden compartir imatges, o
Del.icio.us, on s’hi podien emmagatzemar enllaços.
El grup d’amics van veure que hi havia un gran potencial i hi van
incloure un processador de textos. A partir d’aquí, van començar a crear un
sistema operatiu, el qual no ho era ben bé però tenia el seu propi nucli. El
van començar oferir lliurament perquè qualsevol persona el pogués instal·lar i
optimitzar en els seus servidors.
El març del 2006, van obrir el portal eyeos.info, un servei gratuït
basat en el seu software original, però aquest tenia un escriptori virtual on
hi havia aplicacions, instal·lades i
desenvolupades per ells mateixos, i s’hi podia accedir des de qualsevol part
del món sense instal·lar-hi cap software addicional.
Va ser tot un èxit, en tan sols dos mesos van aconseguir més de 27.000
usuaris de diferents països com Canadà, Estats Units, França i fins i tot a
Xina, on hi ha un règim molt estricte en serveis d’emmagatzematge de dades. Es
va traduir a més de 30 llengües diferents. Aconsegueixen una mitjana de 400
usuaris nous cada dia.
Els inicis de l’empresa van ser bastant difícils, però la seva idea era
bona i l’anaven presentant a forces inversors, fins que una empresa de capital
risc (Inveready) va creure en ells. També han rebut bastantes ajudes del sector
públic degut a la seva idea innovadora.
Com es d’esperar, van sorgir problemes econòmics i legals. Per part dels
econòmics, el problema més gran era el de la financiació. El fet d’aconseguir
diners aquí Espanya és tot un repte, ja que s’hi posen moltes traves, es
requereixen avals, assegurances i
Per aquest motiu, la primera ronda de finançament per al seu projecte
eyeOS professional (No opensource) es va fer amb capital risc americà. En quan
a problemes legals per sort no n’han patit cap, però sí que han tingut casos on
s’ha utilitzat la marca eyeOS sense demanar-ne cap permís.
Finalment eyeOS va decidir deixar la versió opensource perquè ja no era
rentable. Bàsicament la versió opensource no va donar mai gaires beneficis.
Millorava gràcies a col·laboradors altruistes i a projectes específics (però
que al cap i a la fi eren desenvolupaments a mida).
Es va decidir deixar de ser opensource amb l'arribada del CEO actual, Michel
Kisfaludi, manager sènior, que va canviar el model de negoci d’eyeOS.
eyeOS mentre era opensource creixia moltíssim com a projecte i de fet la
seva marca, la idea i moltes altres coses son l'herència directa d'aquests
orígens. Evidentment el mercat hauria estat més gran, però en termes econòmics
això no hauria fet molta diferència.
Posicionament en el mercat
EyeOS està basat en el món del cloud computing el qual va sorgir fa poc
temps, exactament uns 5 anys. Com que es tracta de tecnologia, la competitivitat
és molt alta, cosa que fa que no hi hagi una sola empresa que monopolitzi el
mercat del cloud computing. Tot i això, hi han empreses que hi destaquen ja
perquè hi porten bastants anys i compten amb uns recursos quasi il·limitats.
Alguns exemples d’aquestes empreses poden ser: Google amb la seva aplicació
Google Docs o Google Drive, Citrix, VMware i Microsoft.
La plataforma eyeOS té dos versions, Professional i Enterprise, les
quals estan dirigides en la seva totalitat a empreses amb un alt nombre
d’usuaris. EyeOS permet als seus usuaris (és a dir a les empreses) a tenir organitzada i centralitzada tota la seva
informació en una sola plataforma.
El seu primer client va ser Delibera, una iniciativa que es materialitza
en una organització especialitzada en el disseny i implementació de
metodologies participatives (http://www.deliberaweb.com).
L’empresa d’en Pau Garcia-Mila està fortament basada en la tecnologia i
en els ordinadors, per tant, necessiten d’una
gran tecnologia per dur a terme el seu negoci. Per això, un dels partners que
tenen més importants és l’empresa IBM, també l’empresa Neonetz que els ajuda en
la immersió en el mercat mexicà, i un altre de molt important com T-systems.
Costos i ingressos d’eyeOS
El gran potencial de l’empresa es basa en el know-how (saber com) del
seu equip. És per això que els costos de personal representen un alt
percentatge, tot i que dins de l’empresa hi ha varis becaris que s’ocupen de la
part de programació i els membres de l’empresa són gent jove amb ganes de tirar
endavant. Els sous del conjunt no són massa elevat.
Tal i com diu Pau Garcia-Mila en una de les seves entrevistes, la
majoria dels seus empleats i ell mateix són mileuristes. A banda d’això també
existeixen els costos de lloguer de les seves oficines i adquisició
d’equipament informàtic.
Proposta de valor
Una dels principals avantatges que ofereix eyeOS per davant de Google
Docs, Dropbox i altres plataformes que estan al núvol, és la divisió per
departaments o equips de treball i el seguiment de projectes en un entorn
corporatiu. EyeOS no ofereix mòduls separats d’aplicacions, ja que és una
solució total amb un conjunt de mòduls, com un processador de textos (eyeRun),
i el sincronitzador d’arxius (eyeSync) i molts més. Per tant, el producte és
molt adaptable.
Les aliances amb altres empreses són la seva base del model de negoci,
ja que tractar-se d’un equip relativament petit, necessiten d’altres empreses
que els proporcionin coneixements del mercat i la força comercial necessària
per implantar-se en altres països. Uns exemples serien Neonetz que els ajuda a
implantar-se a Mèxic o E-nteractiva a Amèrica del Sud.
Relació amb els clients i canals
Per donar-se a conèixer dins del seu mercat, eyeOS utilitza diferents
estratègies per dur-ho a terme. Alguns exemples dels canals de comunicació amb
els clients. El SEO (Search Engine Organizations), el qual els permet millorar
la seva visibilitat a internet. Tenen una pàgina web i un blog des d’on es pot
sol·licitar el servei d’eyeOS. Els seus directors i fundadors assisteixen
sovint a conferències del sector per despertar interès en clients potencials. A
més, tenen acords amb terceres parts com programes de afiliacions, aplicacions
web (widgets) i patrocinis amb altres empreses.
Un bon exemple és la invitació d’eyeOS al World Mobile Congress al pavelló d’empreses tecnològiques de Catalunya.
Un bon exemple és la invitació d’eyeOS al World Mobile Congress al pavelló d’empreses tecnològiques de Catalunya.
Víctor Robert i Marc Unzueta
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada