diumenge, 13 de gener del 2013

Cas EyeOS



Cas eyeOS


L’origen de l’empresa

L’agost del 2005, un petit grup de joves programadors d’Olesa de Montserrat, un poble amb moltes muntanyes. Un d’ells Pau Garcia-Mila, que vivia lluny dels seus amics i volia compartir els projectes amb els seus amics sense la necessitat d’anar a casa seva. A més, normalment els tres amics s’oblidaven els documents per això se’ls va ocórrer la idea de tenir tots els fitxers a internet i així no haver-los de portar amunt i avall. La idea era molt semblant en el que aquella època era Flickr, on s’hi poden compartir imatges, o Del.icio.us, on s’hi podien emmagatzemar enllaços.

El grup d’amics van veure que hi havia un gran potencial i hi van incloure un processador de textos. A partir d’aquí, van començar a crear un sistema operatiu, el qual no ho era ben bé però tenia el seu propi nucli. El van començar oferir lliurament perquè qualsevol persona el pogués instal·lar i optimitzar en els seus servidors.

El març del 2006, van obrir el portal eyeos.info, un servei gratuït basat en el seu software original, però aquest tenia un escriptori virtual on hi havia aplicacions,  instal·lades i desenvolupades per ells mateixos, i s’hi podia accedir des de qualsevol part del món sense instal·lar-hi cap software addicional.
Va ser tot un èxit, en tan sols dos mesos van aconseguir més de 27.000 usuaris de diferents països com Canadà, Estats Units, França i fins i tot a Xina, on hi ha un règim molt estricte en serveis d’emmagatzematge de dades. Es va traduir a més de 30 llengües diferents. Aconsegueixen una mitjana de 400 usuaris nous cada dia.

Els inicis de l’empresa van ser bastant difícils, però la seva idea era bona i l’anaven presentant a forces inversors, fins que una empresa de capital risc (Inveready) va creure en ells. També han rebut bastantes ajudes del sector públic degut a la seva idea innovadora.

Com es d’esperar, van sorgir problemes econòmics i legals. Per part dels econòmics, el problema més gran era el de la financiació. El fet d’aconseguir diners aquí Espanya és tot un repte, ja que s’hi posen moltes traves, es requereixen avals, assegurances i
Per aquest motiu, la primera ronda de finançament per al seu projecte eyeOS professional (No opensource) es va fer amb capital risc americà. En quan a problemes legals per sort no n’han patit cap, però sí que han tingut casos on s’ha utilitzat la marca eyeOS sense demanar-ne cap permís.


Finalment eyeOS va decidir deixar la versió opensource perquè ja no era rentable. Bàsicament la versió opensource no va donar mai gaires beneficis. Millorava gràcies a col·laboradors altruistes i a projectes específics (però que al cap i a la fi eren desenvolupaments a mida).

Es va decidir deixar de ser opensource amb l'arribada del CEO actual, Michel Kisfaludi, manager sènior, que va canviar el model de negoci d’eyeOS.
eyeOS mentre era opensource creixia moltíssim com a projecte i de fet la seva marca, la idea i moltes altres coses son l'herència directa d'aquests orígens. Evidentment el mercat hauria estat més gran, però en termes econòmics això no hauria fet molta diferència.


Posicionament en el mercat

EyeOS està basat en el món del cloud computing el qual va sorgir fa poc temps, exactament uns 5 anys. Com que es tracta de tecnologia, la competitivitat és molt alta, cosa que fa que no hi hagi una sola empresa que monopolitzi el mercat del cloud computing. Tot i això, hi han empreses que hi destaquen ja perquè hi porten bastants anys i compten amb uns recursos quasi il·limitats. Alguns exemples d’aquestes empreses poden ser: Google amb la seva aplicació Google Docs o Google Drive, Citrix, VMware i Microsoft.

La plataforma eyeOS té dos versions, Professional i Enterprise, les quals estan dirigides en la seva totalitat a empreses amb un alt nombre d’usuaris. EyeOS permet als seus usuaris (és a dir a les empreses) a tenir organitzada i centralitzada tota la seva informació en una sola plataforma.

El seu primer client va ser Delibera, una iniciativa que es materialitza en una organització especialitzada en el disseny i implementació de metodologies participatives (http://www.deliberaweb.com).

L’empresa d’en Pau Garcia-Mila està fortament basada en la tecnologia i en els ordinadors, per tant, necessiten d’una gran tecnologia per dur a terme el seu negoci. Per això, un dels partners que tenen més importants és l’empresa IBM, també l’empresa Neonetz que els ajuda en la immersió en el mercat mexicà, i un altre de molt important com T-systems.


Costos i ingressos d’eyeOS

El gran potencial de l’empresa es basa en el know-how (saber com) del seu equip. És per això que els costos de personal representen un alt percentatge, tot i que dins de l’empresa hi ha varis becaris que s’ocupen de la part de programació i els membres de l’empresa són gent jove amb ganes de tirar endavant. Els sous del conjunt no són massa elevat.

Tal i com diu Pau Garcia-Mila en una de les seves entrevistes, la majoria dels seus empleats i ell mateix són mileuristes. A banda d’això també existeixen els costos de lloguer de les seves oficines i adquisició d’equipament informàtic.


Proposta de valor

Una dels principals avantatges que ofereix eyeOS per davant de Google Docs, Dropbox i altres plataformes que estan al núvol, és la divisió per departaments o equips de treball i el seguiment de projectes en un entorn corporatiu. EyeOS no ofereix mòduls separats d’aplicacions, ja que és una solució total amb un conjunt de mòduls, com un processador de textos (eyeRun), i el sincronitzador d’arxius (eyeSync) i molts més. Per tant, el producte és molt adaptable.

Les aliances amb altres empreses són la seva base del model de negoci, ja que tractar-se d’un equip relativament petit, necessiten d’altres empreses que els proporcionin coneixements del mercat i la força comercial necessària per implantar-se en altres països. Uns exemples serien Neonetz que els ajuda a implantar-se a Mèxic o E-nteractiva a Amèrica del Sud.


Relació amb els clients i canals

Per donar-se a conèixer dins del seu mercat, eyeOS utilitza diferents estratègies per dur-ho a terme. Alguns exemples dels canals de comunicació amb els clients. El SEO (Search Engine Organizations), el qual els permet millorar la seva visibilitat a internet. Tenen una pàgina web i un blog des d’on es pot sol·licitar el servei d’eyeOS. Els seus directors i fundadors assisteixen sovint a conferències del sector per despertar interès en clients potencials. A més, tenen acords amb terceres parts com programes de afiliacions, aplicacions web (widgets) i patrocinis amb altres empreses.
Un bon exemple és la invitació d’eyeOS al World Mobile Congress al pavelló d’empreses tecnològiques de Catalunya.




Víctor Robert i Marc Unzueta

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada