![]() |
Logotip de Claraboia |
El cas de Claraboia comença quan en Quico, l'Esteve i un altre company, treballaven a la televisió local de Mataró, però a causa de la fusió d'aquesta amb la televisió del Maresme, Maresme Digital, forces persones varen anar al carrer.
Els tres, els quals treballaven a l'emissora es varen plantejar l'opció de poder començar a treballar per ells mateixos i així crear una empresa relacionada amb el tema, el qual havien tractat en les seves anteriors feines.
Podem indicar
així, el naixement de Claraboia, una empresa cooperativa que es dedica als
temes com la producció, post-producció, realització audiovisual, lloguer,
edició, entre d'altres coses, totes relacionades amb el món de l’audiovisual.
Tots tres, com
hem dit abans, treballaven a la redacció de l’emisora com a tècnics
audiovisuals. Tots tres varen sortir d'aquella inicial TV Mataró, i varen
acabar creant la seva propia empresa l’any 2010, ja en plena crisis econòmica.
Els clients que
Claraboia rep, són tots aquells que estan interessats en gravar un vídeo, ja
sigui promocional o no, però a part dels vídeos, l’empresa també tracta temes
com la fotografia i el llogament del material audiovisual. Cal destacar que al
haver estat deu anys en el sector de l’audiovisual, els ha proporcionat
diferents contactes amb els quals, ara en poden obtindre diferents projectes en
els que poder treballar, però sense oblidar les diferents reunions, entrevistes
i publicitat a internet que utilitzen per obtindre'n més.
El
producte/servei que ells ofereixen és bàsicament el de la producció i edició
audiovisual, i amb el rerefons de estar treballant en un anomenat “sector
econòmic social”, el qual la major part d'empreses, d'aquest grup, són del
tercer sector, i la major part són cooperatives, com la del cas. Claraboia, està federada a la Federació de Cooperatives de Treball de Catalunya, són entitat membre de la Xarxa d’Economia Solidària de Catalunya i cooperativa sòcia de Coop57 i Som Energia.
L’objectiu
actual que tenen, no és obrir noves línies de negoci, ni crear un model
d'escalabilitat, per aquesta cooperativa, sinó que l’objectiu principal, i únic
de moment, és el de subsistir i aguantar aquest sotrac que està patint la major
part de la població espanyola i europea.
Com diuen ells:
Cada projecte és un món, i cada client és un univers. Amb aquesta frase,
ens volen fer arribar que al pas d'aquests deu anys en el sector, han fet molts
contactes, i en cada projecte, depenent de les seves característiques si que
necessiten l’ajut d'alguna altra empresa o entitat. Però el cas, és que no tenen
un partner ben marcat, per l’activitat constant de l’empresa.
Com hem
introduït abans, la seva proposta de valor, és en el sector econòmic en el qual
treballen. Ells treballen dins del sector de l’economia social i solidaria,
tercer sector, en el qual, tenen un codi ètic, i respecten totes les empreses
del sector, la major part cooperatives. En l’exemple de clients, ens ha
presentat els exemples de ONG’s, altres cooperatives, entitats sense ànim de
lucre, etc.
En l’apartat de
la competència, hi inclouen totes les altres productores del Maresme, ja que la
seva area de confort és el Maresme, encara que actualment, ja comencen a dur a
terme projectes a la ciutat de Barcelona, ja que és on es mou més activitat
econòmica en el moment. Malgrat això, varen triar la ciutat de Mataró, per
establir-hi l’empresa, per que ells tres eren de la ciutat, i volien
treballar-hi, ells tres venien de treballar del mateix en la seva ciutat i no
volien deixar aquest valor afegit per ells, de banda. Per tal d'entrar en el sector,
és difícil ja que hi ha un munt d'empreses que es dediquen a aquesta activitat,
de la producció audiovisual.
El cas d'èxit
que ells es plantegen, és al d'arribar a un moment, que una entitat social, o
necessitat social, necessiti un serveis de producció i edició audiovisual, i al
moment, pensi amb Claraboia.
Actualment el
seu marge de benefici, es limita a cada projecte i client, amb això volem dir
que és variable, i que depèn molt d'aquests dos sector. Però per resumir un xic
aquest punt, tal com han dit els seus creadors, el preu és gairebé igual que el
cost, amb l’únic objectiu de cobrir les despeses, i si en hi ha de més,
perfecte, però la major part dels projectes són d'aquests tipus.
Quan varen
començar, l’any 2010, la crisi econòmica ja estava en marxa, des de feia dos
anys. Malgrat aquesta situació, aquell any, el varen acabar amb guanys, en
canvi el segon any, no anà tant bé, ja que el varen acabar en saldo negatiu.
En quan als
recursos clau, podem dir que els principals que disposen per a realitzar la
seva tasca, són el plató, el local, el coneixement propi en l’àmbit, i
finalment podem afegir també el material del qual disposen per a complir els
projectes.
Local de Claraboia |
L’empresa disposa de diferents projectes
a realitzar, d'on en treu finalment els seus ingressos, però amb els temps que
corren i sobretot els mals moments econòmics per a tothom, Claraboia preveu el
seu futur amb l’intent de subsistència per a poder disposar el màxim temps
possible d'un sou fix, amb el que poder anar tirant endavant amb el pas dels
anys.
El local o més ben dit la seu de la cooperativa audiovisual de Claraboia, està situada al carrer de l'Escultor Damià Campeny, nº 22, de la ciutat de Mataró.
Nil Soler
Pau Pujol
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada