«La mitad de todos los productos que estarán a la venta en los próximos cinco años todavía no se han inventado. En este siglo XXI no asistiremos a cien años de progreso; muy posiblemente asistiremos a 20.000 años de progreso». Raymond Kurzweil |
0. INTRODUCCIÓ
La matèria optativa
d’emprenedoria i innovació té dos objectius fonamentals: d’una banda, treballar
la creativitat, a fi de poder convertir una idea de negoci en un model de
negoci i, de l’altra, fer prendre consciència de la necessitat de tenir
iniciativa emprenedora, considerada no únicament com un conjunt de qualitats i
habilitats necessàries per crear una empresa, sinó com una actitud general que
pot ser d’utilitat tant en les activitats professionals, com en la vida
quotidiana. Des d’aquesta perspectiva, el concepte d’emprenedoria ha d’incloure
aquest doble vessant: una educació bàsica en actituds i experiències que potenciaran
l’autonomia, la iniciativa i la confiança en un mateix, i un concepte més
específic de formació dirigit vers la capacitació per a l’elaboració d’un projecte
d’emprenedoria.
1.OBJECTIU
GENERAL
Adquirir les competències i habilitats bàsiques emprenedores per
desenvolupar-se en qualsevol entorn de la nostra societat, i concretament per a
un projecte emprenedor.
2.COMPETÈNCIES
1.PENSAMENT
ESTRATÈGIC - Ser capaç de comprendre els canvis de l'entorn, les oportunitats
del mercat i el posicionament de la pròpia organització, identificant la millor
resposta estratègica d'actuació.
2. CREATIVITAT I
INOVACIÓ - Ser capaç de convertir idees en actes, de manera creativa i
innovadora, i amb sentit de iniciativa, planificant i gestionant projectes
destinats a l'assoliment d'objectius concrets.
3. EMPRENEDORIA I
INNOVACIÓ: Conèixer i comprendre l'organització d'una empresa i les ciències
que regeixen la seva activitat; capacitat per comprendre les regles laborals i
les relacions entre la planificació, les estratègies industrials i comercials,
la qualitat i el benefici.
4.COMPRENSIÓ ORAL I ESCRITA: Comprendre
i interpretar de manera pertinent i raonada textos escrits de nivell i caràcter acadèmics i justificar amb
arguments consistents les pròpies postures, així com de defensar-les
públicament, tant en català, com en castellà o en anglès.
5.COMUNICACIÓ ORAL: Comunicar amb
propietat de forma oral i escrita en, almenys 3 llengües, les dues oficials a
Catalunya i en anglès específic de negocis.
6.TREBALLAR EN EQUIP: Aprendre a fer
equips i a treballar-hi, participant activament en les tasques i negociant
davant opinions discrepants fins arribar a posicions de consens.
7.SER CRÍTICS: Ser capaç de mantenir
una opinió crítica reconeixent la diversitat de punts de vista com un
ingredient fonamental de la vida acadèmica i consubstancial a la societat contemporània,
i ser capaç de donar a conèixer les pròpies opinions dins del respecte a les
opinions
8.AUTONOMIA: Desenvolupar
tasques de manera autònoma amb una correcta organització i temporalització
del treball acadèmic, aplicant amb flexibilitat i creativitat els
coneixements adquirits i adaptar-los a contextos i situacions noves.
9.THINKING
OUTSIDE THE BOX: Trencar amb els límits i aprendre a equivocar-se. Això
implica treballar de forma emprenedora, en la qual els tradicionals límits de
la ment són substituïts per una manera positiva de pensar
10.Desenvolupar
la iniciativa emprenedora a través de models teòrics que s'ajustin a una idea
de negoci promoguda per un emprenedor
|
3. CONTINGUTS
UNITAT 1: Cultura emprenedora
Emprendre: crear
una empresa o una actitud per la vida professional i empresarial?
Fonaments de la nova
economia del coneixement.
Esperit empresarial i
cultura emprenedora
Perfil emprenedor:
habilitats i actituds dels emprenedors
Recursos per al desenvolupament
del procés emprenedor
Aprenentatges
generats de models d’emprenedors joves i consolidats
Intrapreneurship
UNITAT 2: Gestió de
la innovació i la Tecnologia
Models d'innovació.
Tipologies d'innovació. La importància de la innovació tecnològica
El sistema d'innovació
Innovació i
cooperació empresarial. Open innovation
Gestió de l'RI+D+I
Vigilància tecnològica i intel·ligència competitiva
UNITAT 3: Models
d'emprenedoria Corporativa
Direcció estratègica
i innovació (models de negoci i estratègia)
Les tecnologies de la
informació i la comunicació (TIC) en la gestió empresarial. Models d'e-business
Estratègies de
desenvolupament orgànic
Introducció al Marketing
Projectes d'inversió
UNITAT
4: Autoconeixement
Desenvolupar les meves capacitats i habilitats
Desenvolupar altres capacitats i habilitats necessàries pel projecte.
UNITAT
4: Projecte emprenedor
De la Idea de Negoci a la Transformació del Model de negoci
Estudi de les diferents viabilitats:
-
Màrqueting
-
Operativa
-
Financera
-
Legal
-
Responsabilitat social
UNITAT 5. Comunicar
el projecte
Con sintetitzar
la informació a transmetre
Escenaris
d’autopresentació de l’emprenedor
Escenaris de
presentació de l’idea de negoci: Elevator Pitch
UNITAT 6. Project
management
Gestió del temps
de l’emprenedor
Timings en
l’execució del projecte emprenedor
UNITAT 7 . Un
projecte en equip
Conjunt vs Grup
vs Equip de treball
Sinèrgies en el
treball en equip
Conflictes en el
treball en equip
4. DISTRIBUCIÓ HORÀRIA
D’acord amb el que s’estableix a la normativa la matèria d’Emprenedoria
i Innovació té una assignació de 4
sessions setmanals. Es combinen sessions MAGISTRALS, TREBALL INDIVIDUAL,
TREBALL EN GRUP, TREBALL EN XARXA I
TREBALL EN EQUIP. Tant unes com les altres es realitzen habitualment a l’aula,
tot i que també es poden utilitzar puntualment altres espais de l’escola o
virtualment.
5. MATERIAL
- Llibre “Generació de
Modelos de Negocio” (ISBN:
978-84-234-2799-4)
- Las trampas del deseo de Dan Ariely
(en dipòsit a l’escola)
En el Moodle s’hi anirà dipositant tots
els materials per el bon desenvolupament de la matèria.
Bibliografia recomanada:
Els
llibres de l’Alfons Cornella es poden descarregar des de la pàgina Web
d’Infonomia:
En algunes classes es demanarà que es
porti portàtils per tal de desenvolupar els continguts de l’aula.
6. METODOLOGIA I ACTIVITATS
D’ENSENYAMENT-APRENENTATGE
·
Classes
magistrals
·
Classes
pràctiques amb metodologies de role play, business case, video-forum,...
·
Resolució de casos individuals o en
grup, exposicions en grup a classe, creació de debats,...
·
Treball en grups d’anàlisi i síntesi
de temàtiques relacionades amb la materia
·
Xerrades amb emprenedors
·
Tallers dins i fora l’escola
ACTIVITATS
·
Preparació d’un Elevator Pitch , d’una
entrevista de treball o negociació i d’un Pecha-kucha
·
Realització de comentaris o controls o
fòrums sobre les pel·lícules o
documentals visionats
·
Realització de comentaris sobre textos
·
Aportació de documents, notícies,...contextualitzant
els continguts de la matèria.
·
Exposicions orals diverses
·
El.laboració d’activitats en
plataformes digitals: blocs, wikis, ...
·
Participació en els fòrums
·
Projecte emprenedor o intraemprenedor
(empresarial, cultural, esportiu, social,...)
7. AVALUACIÓ
7.1. Aspectes generals
- L’avaluació trimestral és
globalitzadora .
- La nota del trimestre constarà
d’un 80 % de les activitats d’avaluació (descrites més endavant) i un 20 % dels valors i actituds.
7.2. Ponderació i criteris d’avaluació.
Aquesta taula
resumeix el procés de qualificació:
ACTIVITATS
AVALUACIÓ (80)
|
VALORS I
ACTITUDS (20)
|
|
Activitats d’avaluació continuada programades al llarg del curs
( resolució de casos, preparació de lectures, debats i classes, recerca
d'informació, projecte,...)
|
80
|
40
|
TRIMESTRAL
(consolidació del que s’ha treballat durant el trimestre: individual i grupal)
|
20
|
10
|
ASSISTÈNCIA
|
20
|
|
ACTITUD : Entre
d’altres, participació activa i constant ( classe,
fòrum, activitats programades, etc.)
|
30
|
En general,
en l’apartat de valors i actituds, s’utilitzaran aquests indicadors:
·
Saben quins són els seus compromisos davant l'estudi personal, el
treball en grup, la participació a classe i les activitats proposades per l'escola
i s'esforcen per acomplir-los.
·
Són capaços de portar la guia del seu propi aprenentatge a partir de les
indicacions que se'ls donen sense que se'ls hagi de repetir constantment el que
han de fer.
·
Adapten el seu comportament (llenguatge i actitud) al lloc on es troben
i a la persona amb qui estan.
·
Abans d'iniciar una tasca, organitzen i planifiquen la feina i,
posteriorment, auto-avaluen el procés.
·
Expressen amb respecte, quan ho creuen necessari, la seva opinió davant
els companys, professors o altres responsables de l'escola i estan disposats a
escoltar i dialogar.
·
Actuen tenint en compte que els altres són diferents i tenen els
mateixos drets.
Ponderació de les activitats d’avaluació
(aproximadament)
1.1
Activitat de comunicació 10 %
|
1.2. Les intervencions
orals o escrites en les activitats ja sigui a l’aula o al Moodle 5 %
1.3. Realització d’un
o dos treballs en format digital (wiki, blog,...) o “parcialets” sobre
pel.lícules o documentals 15%
1.4 Realització el
projecte 50%
Tots els materials que
es desenvolupin a l’aula s’hauran de penjar en el bloc de la matèria (http://emprenedoriainnovacio.blogspot.com.es/)
|
Observacions
-
El
trimestral ha d’estar aprovat per tal de poder fer mitjana amb les notes del
trimestre, en cas contrari es perdrà la seva ponderació.
-
En
els exàmens estarà especificat la puntuació de cada pregunta.
-
Les
reclamacions de notes només es podran fer en el moment de lliurament de la
prova. Cal observar, doncs, molt bé les respostes realitzades en les proves,
els criteris de correcció i la resolució de la prova.
-
Tots els treballs han d’estar lliurats per poder fer
mitjana de les notes del trimestre
-
Els treballs s’hauran de penjar tant en el bloc com
en el Moodle de la matèria.
-
Les activitats d’avaluació aniran acompanyades dels
criteris d’avaluació ja sigui per escrit o explicats oralment.
-
Els treballs que es lliurin
després del dia establert, la màxima nota a que podrà aspirar serà un 5, en el
cas que el treball resulti aprovat.
Assistència/puntualitat
a.
Per
poder ser avaluat de la matèria cal assistir, com a mínim al 80 % de les
classes, percentatge aprovat pel Claustre de Professors, en cas contrari, la
matèria quedarà com a no avaluada i s’haurà de fer la recuperació pertinent.
b.
Cada
dues manques de puntualitat comptabilitzaran com a una manca
d’assistència, per tant, de cara a
l’avaluació serveix el mateix que el que s’ha dit en el punt anterior.
c.
Es
considera manca de puntualitat el fet de sortir de l’aula per anar a buscar
algun objecte, llibre,... a l’armariet.
d.
Per
tal de determinar la nota d’aquest apartat, s’utilitzarà la següent taula:
%
|
0
|
1,2,3
|
4,5,6
|
7,8,9
|
10,11,12
|
13,14,15
|
16
|
17
|
18
|
19
|
20
|
NOTA
|
10
|
9
|
8
|
7
|
6
|
5
|
4
|
3
|
2
|
1
|
NA
|
0
|
1
|
2
|
3
|
4
|
4
|
5
|
6
|
6
|
7
|
8
|
Actitud davant la matèria i a l’aula
És obvi pensar
que en el Batxillerat, atès que és un ensenyament post-obligatori, i que per
tant, els alumnes hi són amb un objectiu molt concret, la conducta a l’aula
serà l’apropiada. Tot i així, si hi ha algun incident, com per exemple,
l’expulsió de l’aula, la manca de respecte al professor o a algun alumne, la
utilització de llenguatge groller, la manca de respecte a algun col·lectiu,
...la nota de valors pot ser d’un 1. En funció de la reiteració dels actes es
pot arribar a suspendre el trimestre o la matèria globalment.
És en aquest apartat a on es pot avaluar millor la competència
personal i interpersonal que és la facultat de mobilitzar el conjunt de
capacitats i destreses que permeten, d'una banda, l'autoconeixement i el
coneixement dels altres i, d'una altra, treballar en entorns col·laboratius.
El desenvolupament de la competència personal i interpersonal
resulta imprescindible en la concepció de l'educació per a tota la vida, ja que
en el món d'avui les persones han d'adquirir flexibilitat i versatilitat per
adaptar-se a entorns d'aprenentatge canviants, han de mostrar autocontrol,
creativitat i esperit emprenedor, han de saber treballar en equip i disposar
d'habilitats dialògiques i de mediació i, finalment, han d'exercir la
ciutadania activa, és a dir, actuar amb compromís per millorar l'entorn des de
la seva acció individual.
Per tant, la
reiteració d’avisos generats pel no assoliment d’aquesta competència serà motiu
per suspendre aquest apartat dels valors, o bé tot el conjunt dels valors, o
fins i tot el trimestre o la matèria globalment, atès que és una competència
general del Batxillerat.
Els avisos
reiterats per accions com menjar a l’aula, embrutar-la, no respectar el
material o el mobiliari de l’aula, no portar el material, escoltar música amb auriculars, portar el mòbil a l’aula,…
comportarà suspendre aquest apartat dels valors, o bé tot el conjunt dels
valors, o fins i tot el trimestre o la matèria globalment.
Per altre costat,
l’alumne actiu i interessat a l’aula,
compromès amb l’escola, sabent treballar en equip, assumint la responsabilitat
del treball, respectuós amb els companys, ...se li recompensarà en aquest
apartat de la nota de valors.
Si un alumne,
durant l’execució d’un examen, copia d’un company, d’una xuleta (o se li troba,
independentment del contingut i del
moment en que això succeeixi) , del
llibre, dels apunts, parla amb un company, o té qualsevol actitud inadequada, la nota del control serà de
0, i un 1 de valors del trimestre. Si aquest fet succeeix
durant el trimestral, l’alumne s’haurà
de presentar a recuperació del trimestre. Si succeeix en la recuperació del
trimestre, l’alumne haurà de presentar-se a la recuperació del juny (pels de
primer) o del maig (pels de segon). Si succeeix en la recuperació del juny a primer, la matèria li quedarà suspesa,
amb la única possibilitat de recuperar-la al setembre. Si succeeix en la
recuperació del maig a segon, la matèria li quedarà pendent per
l’extraordinària de segon curs. Si succeeix en l’extraordinària la matèria li
restarà suspesa.
L’apartat
anterior serà d’aplicació per a qualsevol fet il·lícit per aconseguir les
solucions o les mateixes proves, ja sigui en format digital com en qualsevol
altre suport.
La còpia d’un
treball sigui en el format que sigui (digital, de la xarxa, d’un altre
company,...) provocarà un 0 en la nota
del treball, i un 1 de valors en el trimestre.
7.3. Activitats
de recuperació i proves extraordinàries
La matèria té
caràcter acumulatiu. En cas de suspendre globalment la matèria, l’alumne
podrà recuperar-la aprovant el següent trimestre, malgrat l’excepció exposada
en l’apartat 2). S’estableixen els següents tipus de recuperacions i
proves extraordinàries:
- Recuperació a realitzar en el trimestre següent al suspès (excepció apartat 2) :es recupera aprovant el següent
- En cas de no aprovar el trimestre (1 i 2) , en el tercer haurà de treure com a mínim un 6 per tal que li quedi la matèria aprovada.
- Recuperació final maig: es poden presentar els alumnes que tinguin suspès algun trimestre del curs. Hauran de fer les exposicions dels trimestres que els hi ha quedat suspesos. També un examen, del mateix tipus que el trimestral, que ponderarà el mateix que en els trimestres.
- Extraordinària: en cas de suspendre la matèria, es podrà presentar a l’extraordinària, que constarà de dues parts, com en tot el trimestre: exposició oral i examen. La nota serà la que surti de la ponderació d’aquestes dues parts.
La nota de les
recuperacions és d’un 5.
2) En cas de
suspendre la matèria exclusivament per l’apartat dels valors: l’alumne no
es podrà presentar a la recuperació habitual del trimestre, i només li quedarà
recuperada la matèria si en el trimestre següent aprova aquest apartat,
acomplint les indicacions del professor (assistència, puntualitat,
actitud,....). Si no aprova els valors en el següent trimestre, caldrà que es
presenti a la recuperació final de primer o a la recuperació de final de cicle
de 2on o, segons la gravetat de les accions que han portat a suspendre aquest
apartat, a la recuperació extraordinària ja sigui de 1er o de 2on. Cal tenir
present que quan es recuperin els valors, la nota del trimestre es
recalcularà amb el 5 de la recuperació
de la nota dels valors.
7.4. Criteris de
puntuació- correcció aplicables a totes les activitats d’aprenentatges
Els següents criteris
de correcció fan referència a qualsevol prova escrita, sigui pertanyent a
l’avaluació formativa, sumativa o de recuperació:
Els següents criteris de correcció fan
referència a qualsevol prova o activitat
escrita o oral:
1. Es valora sobretot que
l’alumne tingui clars els conceptes
sobre els quals tracta cada pregunta.
2. Es té en compte com
s’argumenten les explicacions.
3. Es valora molt
positivament que l’alumne utilitzi amb correcció el vocabulari propi de la
matèria.
4.
Es penalitzarà aquells errors que per
la seva gravetat demostrin una falta d’assoliment dels continguts bàsics.
5.
Es valorarà positivament que l’alumne
relacioni les respostes amb notícies
actuals.
6.
La correcció gramatical, l’ortografia,
la presentació i una cal·ligrafia llegible.
7.
En tots els exercicis es valorarà la
utilització dels termes i conceptes de la Innovació i de l’Emprenedoria i les
capacitats d'anàlisi i de comunicació o síntesi dels elements, agents i
processos implicats en els fenòmens geogràfics.
8. En qualsevol cas es tindran en
compte els següents aspectes generals: una correcta estructura i organització
de la resposta, l’ordre lògic, la precisió i el rigor conceptual, la capacitat
d'argumentació, comprensió i comunicació dels coneixements, la riquesa del
llenguatge emprat.
9. Es valorarà la facilitat en la
utilització de les noves tecnologies
10. La correcta utilització de els
programes informàtics, necessaris per a la matèria.
MOLT BON CURS!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada