dissabte, 14 de setembre del 2013

Plantejament de matèria 2013-14



«La mitad de todos los productos que estarán a la venta en los próximos cinco años todavía no se han inventado. En este siglo XXI no asistiremos a cien años de progreso; muy posiblemente asistiremos a 20.000 años de progreso». Raymond Kurzweil



0. INTRODUCCIÓ

La matèria optativa d’emprenedoria i innovació té dos objectius fonamentals: d’una banda, treballar la creativitat, a fi de poder convertir una idea de negoci en un model de negoci i, de l’altra, fer prendre consciència de la necessitat de tenir iniciativa emprenedora, considerada no únicament com un conjunt de qualitats i habilitats necessàries per crear una empresa, sinó com una actitud general que pot ser d’utilitat tant en les activitats professionals, com en la vida quotidiana. Des d’aquesta perspectiva, el concepte d’emprenedoria ha d’incloure aquest doble vessant: una educació bàsica en actituds i experiències que potenciaran l’autonomia, la iniciativa i la confiança en un mateix, i un concepte més específic de formació dirigit vers la capacitació per a l’elaboració d’un projecte d’emprenedoria.

1.OBJECTIU GENERAL
 

Adquirir les competències i habilitats bàsiques emprenedores per desenvolupar-se en qualsevol entorn de la nostra societat, i concretament per a un projecte emprenedor.


2.COMPETÈNCIES


1.PENSAMENT ESTRATÈGIC - Ser capaç de comprendre els canvis de l'entorn, les oportunitats del mercat i el posicionament de la pròpia organització, identificant la millor resposta estratègica d'actuació.

2. CREATIVITAT I INOVACIÓ - Ser capaç de convertir idees en actes, de manera creativa i innovadora, i amb sentit de iniciativa, planificant i gestionant projectes destinats a l'assoliment d'objectius concrets.

3. EMPRENEDORIA I INNOVACIÓ: Conèixer i comprendre l'organització d'una empresa i les ciències que regeixen la seva activitat; capacitat per comprendre les regles laborals i les relacions entre la planificació, les estratègies industrials i comercials, la qualitat i el benefici.

4.COMPRENSIÓ ORAL I ESCRITA: Comprendre i interpretar de manera pertinent i raonada textos escrits de nivell i  caràcter acadèmics i justificar amb arguments consistents les pròpies postures, així com de defensar-les públicament, tant en català, com en castellà o en anglès.

5.COMUNICACIÓ ORAL: Comunicar amb propietat de forma oral i escrita en, almenys 3 llengües, les dues oficials a Catalunya i en anglès específic de negocis.

6.TREBALLAR EN EQUIP: Aprendre a fer equips i a treballar-hi, participant activament en les tasques i negociant davant opinions discrepants fins arribar a posicions de consens.

7.SER CRÍTICS: Ser capaç de mantenir una opinió crítica reconeixent la diversitat de punts de vista com un ingredient fonamental de la vida acadèmica i consubstancial a la societat contemporània, i ser capaç de donar a conèixer les pròpies opinions dins del respecte a les opinions

8.AUTONOMIA: Desenvolupar tasques de manera autònoma amb una correcta organització i temporalització del treball acadèmic, aplicant amb flexibilitat i creativitat els coneixements adquirits i adaptar-los a contextos i situacions noves.

9.THINKING OUTSIDE THE BOX: Trencar amb els límits i aprendre a equivocar-se. Això implica treballar de forma emprenedora, en la qual els tradicionals límits de la ment són substituïts per una manera positiva de pensar

10.Desenvolupar la iniciativa emprenedora a través de models teòrics que s'ajustin a una idea de negoci promoguda per un emprenedor


3. CONTINGUTS

UNITAT 1: Cultura emprenedora

Emprendre: crear una empresa o una actitud per la vida professional i empresarial?
Fonaments de la nova economia del coneixement.
Esperit empresarial i cultura emprenedora
Perfil emprenedor: habilitats i actituds dels emprenedors
Recursos per al desenvolupament del procés emprenedor
Aprenentatges generats de models d’emprenedors joves i consolidats
Intrapreneurship

UNITAT 2: Gestió de la innovació i la Tecnologia
Models d'innovació. Tipologies d'innovació. La importància de la innovació tecnològica
 El sistema d'innovació
Innovació i cooperació empresarial. Open innovation
Gestió de l'RI+D+I
Vigilància tecnològica i intel·ligència competitiva

UNITAT 3: Models d'emprenedoria Corporativa
Direcció estratègica i innovació (models de negoci i estratègia)
Les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) en la gestió empresarial. Models d'e-business
Estratègies de desenvolupament orgànic
 Introducció al Marketing
Projectes d'inversió


UNITAT 4: Autoconeixement

Desenvolupar les meves capacitats i habilitats
Desenvolupar altres capacitats i habilitats necessàries pel projecte.

UNITAT 4: Projecte emprenedor

De la Idea de Negoci a la Transformació del Model de negoci
Estudi de les diferents viabilitats:
-          Màrqueting
-          Operativa
-          Financera
-          Legal
-          Responsabilitat social

UNITAT 5. Comunicar el projecte

Con sintetitzar la informació a transmetre
Escenaris d’autopresentació de l’emprenedor
Escenaris de presentació de l’idea de negoci: Elevator Pitch

UNITAT 6. Project management
Gestió del temps de l’emprenedor
Timings en l’execució del projecte emprenedor

UNITAT 7 . Un projecte en equip
Conjunt vs Grup vs Equip de treball
Sinèrgies en el treball en equip
Conflictes en el treball en equip

4. DISTRIBUCIÓ HORÀRIA

D’acord amb el que s’estableix a la normativa la matèria d’Emprenedoria i Innovació  té una assignació de 4 sessions setmanals. Es combinen sessions MAGISTRALS, TREBALL INDIVIDUAL, TREBALL EN GRUP, TREBALL EN XARXA  I TREBALL EN EQUIP. Tant unes com les altres es realitzen habitualment a l’aula, tot i que també es poden utilitzar puntualment altres espais de l’escola o virtualment.

5. MATERIAL

- Llibre “Generació de Modelos de Negocio”  (ISBN: 978-84-234-2799-4)
- Las trampas del deseo de Dan Ariely (en dipòsit a l’escola)

En el Moodle s’hi anirà dipositant tots els materials per el bon desenvolupament de la matèria.

Bibliografia recomanada:




 Els llibres de l’Alfons Cornella es poden descarregar des de la pàgina Web d’Infonomia:

En algunes classes es demanarà que es porti portàtils per tal de desenvolupar els continguts de l’aula.

6. METODOLOGIA I ACTIVITATS D’ENSENYAMENT-APRENENTATGE


·         Classes magistrals
·         Classes pràctiques amb metodologies de role play, business case, video-forum,...
·         Resolució de casos individuals o en grup, exposicions en grup a classe, creació de debats,...
·         Treball en grups d’anàlisi i síntesi de temàtiques relacionades amb la materia

·         Xerrades amb emprenedors

·         Tallers dins i fora l’escola






ACTIVITATS

·         Preparació d’un Elevator Pitch , d’una entrevista de treball o negociació i d’un Pecha-kucha
·         Realització de comentaris o controls o fòrums  sobre les pel·lícules o documentals visionats
·         Realització de comentaris sobre textos
·         Aportació de documents, notícies,...contextualitzant els continguts de la matèria.
·         Exposicions orals diverses
·         El.laboració d’activitats en plataformes digitals: blocs, wikis, ...
·         Participació en els fòrums
·         Projecte emprenedor o intraemprenedor (empresarial, cultural, esportiu, social,...)

 

 


7. AVALUACIÓ

 

7.1. Aspectes generals

 

            - L’avaluació trimestral és globalitzadora .

            - La nota del trimestre constarà d’un 80 % de les activitats d’avaluació (descrites més endavant)  i un 20 % dels valors i actituds.

7.2. Ponderació  i criteris d’avaluació.

 

Aquesta taula resumeix el procés de qualificació:


ACTIVITATS AVALUACIÓ (80)
VALORS I ACTITUDS (20)
Activitats d’avaluació continuada programades al llarg del curs ( resolució de casos, preparació de lectures, debats i classes, recerca d'informació, projecte,...)
80
40
TRIMESTRAL (consolidació del que s’ha treballat durant el trimestre: individual i grupal)
20
10
ASSISTÈNCIA

20
ACTITUD : Entre d’altres,  participació activa i constant ( classe, fòrum, activitats programades, etc.)

30







En general,  en l’apartat de valors i actituds, s’utilitzaran aquests indicadors:

·         Saben quins són els seus compromisos davant l'estudi personal, el treball en grup, la participació a classe i les activitats proposades per l'escola i s'esforcen per acomplir-los.
·         Són capaços de portar la guia del seu propi aprenentatge a partir de les indicacions que se'ls donen sense que se'ls hagi de repetir constantment el que han de fer.
·         Adapten el seu comportament (llenguatge i actitud) al lloc on es troben i a la persona amb qui estan.
·         Abans d'iniciar una tasca, organitzen i planifiquen la feina i, posteriorment, auto-avaluen el procés.
·         Expressen amb respecte, quan ho creuen necessari, la seva opinió davant els companys, professors o altres responsables de l'escola i estan disposats a escoltar i dialogar.
·         Actuen tenint en compte que els altres són diferents i tenen els mateixos drets.


Ponderació de les activitats d’avaluació (aproximadament)

1.1   Activitat de comunicació  10 %
1.2. Les intervencions orals o escrites en les activitats ja sigui a l’aula o al Moodle   5 %
1.3. Realització d’un o dos treballs en format digital (wiki, blog,...) o “parcialets” sobre pel.lícules o documentals 15%
1.4 Realització el projecte  50%

Tots els materials que es desenvolupin a l’aula s’hauran de penjar en el bloc de la matèria (http://emprenedoriainnovacio.blogspot.com.es/


Observacions

-         El trimestral ha d’estar aprovat per tal de poder fer mitjana amb les notes del trimestre, en cas contrari es perdrà la seva ponderació.
-         En els exàmens estarà especificat la puntuació de cada pregunta.
-          Les reclamacions de notes només es podran fer en el moment de lliurament de la prova. Cal observar, doncs, molt bé les respostes realitzades en les proves, els criteris de correcció i la resolució de la prova.
-         Tots els treballs han d’estar lliurats per poder fer mitjana de les notes del trimestre
-         Els treballs s’hauran de penjar tant en el bloc com en el Moodle de la matèria.
-         Les activitats d’avaluació aniran acompanyades dels criteris d’avaluació ja sigui per escrit o explicats oralment.
-          Els treballs que es lliurin després del dia establert, la màxima nota a que podrà aspirar serà un 5, en el cas que el treball resulti aprovat.

Assistència/puntualitat

a.       Per poder ser avaluat de la matèria cal assistir, com a mínim al 80 % de les classes, percentatge aprovat pel Claustre de Professors, en cas contrari, la matèria quedarà com a no avaluada i s’haurà de fer la recuperació pertinent.
b.       Cada dues manques de puntualitat comptabilitzaran com a una manca d’assistència,  per tant, de cara a l’avaluació serveix el mateix que el que s’ha dit en el punt anterior.
c.        Es considera manca de puntualitat el fet de sortir de l’aula per anar a buscar algun objecte, llibre,... a l’armariet.
d.       Per tal de determinar la nota d’aquest apartat, s’utilitzarà la següent taula:


%
0
1,2,3
4,5,6
7,8,9
10,11,12
13,14,15
16
17
18
19
20
NOTA
10
9
8
7
6
5
4
3
2
1
NA

0
1
2
3
4
4
5
6
6
7
8

Actitud davant la matèria i a l’aula

És obvi pensar que en el Batxillerat, atès que és un ensenyament post-obligatori, i que per tant, els alumnes hi són amb un objectiu molt concret, la conducta a l’aula serà l’apropiada. Tot i així, si hi ha algun incident, com per exemple, l’expulsió de l’aula, la manca de respecte al professor o a algun alumne, la utilització de llenguatge groller, la manca de respecte a algun col·lectiu, ...la nota de valors pot ser d’un 1. En funció de la reiteració dels actes es pot arribar a suspendre el trimestre o la matèria globalment.

És en aquest apartat a on es pot avaluar millor la competència personal i interpersonal que és la facultat de mobilitzar el conjunt de capacitats i destreses que permeten, d'una banda, l'autoconeixement i el coneixement dels altres i, d'una altra, treballar en entorns col·laboratius.

El desenvolupament de la competència personal i interpersonal resulta imprescindible en la concepció de l'educació per a tota la vida, ja que en el món d'avui les persones han d'adquirir flexibilitat i versatilitat per adaptar-se a entorns d'aprenentatge canviants, han de mostrar autocontrol, creativitat i esperit emprenedor, han de saber treballar en equip i disposar d'habilitats dialògiques i de mediació i, finalment, han d'exercir la ciutadania activa, és a dir, actuar amb compromís per millorar l'entorn des de la seva acció individual.

Per tant, la reiteració d’avisos generats pel no assoliment d’aquesta competència serà motiu per suspendre aquest apartat dels valors, o bé tot el conjunt dels valors, o fins i tot el trimestre o la matèria globalment, atès que és una competència general del Batxillerat.

Els avisos reiterats per accions com menjar a l’aula, embrutar-la, no respectar el material o el mobiliari de l’aula, no portar el material, escoltar música  amb auriculars, portar el mòbil a l’aula,… comportarà suspendre aquest apartat dels valors, o bé tot el conjunt dels valors, o fins i tot el trimestre o la matèria globalment.

Per altre costat, l’alumne actiu i  interessat a l’aula, compromès amb l’escola, sabent treballar en equip, assumint la responsabilitat del treball, respectuós amb els companys, ...se li recompensarà en aquest apartat de la nota de valors.

Si un alumne, durant l’execució d’un examen, copia d’un company, d’una xuleta (o se li troba, independentment del contingut  i del moment en que això succeeixi) ,  del llibre, dels apunts, parla amb un company, o té qualsevol actitud  inadequada, la nota del control serà de 0, i un 1 de valors del trimestre. Si aquest fet succeeix durant el trimestral,  l’alumne s’haurà de presentar a recuperació del trimestre. Si succeeix en la recuperació del trimestre, l’alumne haurà de presentar-se a la recuperació del juny (pels de primer) o del maig (pels de segon). Si succeeix en la recuperació del  juny a primer, la matèria li quedarà suspesa, amb la única possibilitat de recuperar-la al setembre. Si succeeix en la recuperació del maig a segon, la matèria li quedarà pendent per l’extraordinària de segon curs. Si succeeix en l’extraordinària la matèria li restarà suspesa.

L’apartat anterior serà d’aplicació per a qualsevol fet il·lícit per aconseguir les solucions o les mateixes proves, ja sigui en format digital com en qualsevol altre suport.

La còpia d’un treball sigui en el format que sigui (digital, de la xarxa, d’un altre company,...)  provocarà un 0 en la nota del treball, i un 1 de valors en el trimestre.

7.3. Activitats de recuperació i proves extraordinàries

La matèria té caràcter acumulatiu. En cas de suspendre globalment la matèria, l’alumne podrà recuperar-la aprovant el següent trimestre, malgrat l’excepció exposada en l’apartat 2). S’estableixen els següents tipus de recuperacions i proves extraordinàries:

  1. Recuperació a realitzar en el trimestre següent al suspès (excepció apartat 2) :es recupera aprovant el següent
  2. En cas de no aprovar el trimestre (1 i 2) , en el tercer haurà de treure com a mínim un 6 per tal que li quedi la matèria aprovada.
  3. Recuperació final maig: es poden presentar els alumnes que tinguin suspès algun trimestre del curs. Hauran de fer les exposicions dels trimestres que els hi ha quedat suspesos. També un examen, del mateix tipus que el trimestral, que ponderarà el mateix que en els trimestres.
  4. Extraordinària: en cas de suspendre la matèria, es podrà presentar a l’extraordinària, que constarà de dues parts, com en tot el trimestre: exposició oral i examen. La nota serà la que surti de la ponderació d’aquestes dues parts.

La nota de les recuperacions és d’un 5.


2) En cas de suspendre la matèria exclusivament per l’apartat dels valors: l’alumne no es podrà presentar a la recuperació habitual del trimestre, i només li quedarà recuperada la matèria si en el trimestre següent aprova aquest apartat, acomplint les indicacions del professor (assistència, puntualitat, actitud,....). Si no aprova els valors en el següent trimestre, caldrà que es presenti a la recuperació final de primer o a la recuperació de final de cicle de 2on o, segons la gravetat de les accions que han portat a suspendre aquest apartat, a la recuperació extraordinària ja sigui de 1er o de 2on. Cal tenir present que quan es recuperin els valors, la nota del trimestre es recalcularà  amb el 5 de la recuperació de la nota dels valors.


7.4. Criteris de puntuació- correcció aplicables a totes les activitats d’aprenentatges

Els següents criteris de correcció fan referència a qualsevol prova escrita, sigui pertanyent a l’avaluació formativa, sumativa o de recuperació:
Els següents criteris de correcció fan referència a qualsevol prova  o activitat escrita o oral:

1.      Es valora sobretot que l’alumne tingui clars els conceptes  sobre els quals tracta cada pregunta.
2.      Es té en compte com s’argumenten les explicacions.
3.      Es valora molt positivament que l’alumne utilitzi amb correcció el vocabulari propi de la matèria.
4.      Es penalitzarà aquells errors que per la seva gravetat demostrin una falta d’assoliment dels continguts bàsics.
5.      Es valorarà positivament que l’alumne relacioni  les respostes amb notícies actuals.
6.      La correcció gramatical, l’ortografia, la presentació i una cal·ligrafia llegible.
7.      En tots els exercicis es valorarà la utilització dels termes i conceptes de la Innovació i de l’Emprenedoria i les capacitats d'anàlisi i de comunicació o síntesi dels elements, agents i processos implicats en els fenòmens geogràfics.
8. En qualsevol cas es tindran en compte els següents aspectes generals: una correcta estructura i organització de la resposta, l’ordre lògic, la precisió i el rigor conceptual, la capacitat d'argumentació, comprensió i comunicació dels coneixements, la riquesa del llenguatge emprat.
9. Es valorarà la facilitat en la utilització de les noves tecnologies
10. La correcta utilització de els programes informàtics, necessaris per a la matèria.











MOLT BON CURS!

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada