dimecres, 6 de març del 2013

Cas de Claraboia

Logotip de Claraboia
El cas de Claraboia comença quan en Quico, l'Esteve i un altre company, treballaven a la televisió local de Mataró, però a causa de la fusió d'aquesta amb la televisió del Maresme, Maresme Digital, forces persones varen anar al carrer. 

Els tres, els quals treballaven a l'emissora  es varen plantejar l'opció de poder començar a treballar per ells mateixos i així crear una empresa relacionada amb el tema, el qual havien tractat en les seves anteriors feines. 



Podem indicar així, el naixement de Claraboia, una empresa cooperativa que es dedica als temes com la producció, post-producció, realització audiovisual, lloguer, edició, entre d'altres coses, totes relacionades amb el món de l’audiovisual.

Tots tres, com hem dit abans, treballaven a la redacció de l’emisora com a tècnics audiovisuals. Tots tres varen sortir d'aquella inicial TV Mataró, i varen acabar creant la seva propia empresa l’any 2010, ja en plena crisis econòmica.

Els clients que Claraboia rep, són tots aquells que estan interessats en gravar un vídeo, ja sigui promocional o no, però a part dels vídeos, l’empresa també tracta temes com la fotografia i el llogament del material audiovisual. Cal destacar que al haver estat deu anys en el sector de l’audiovisual, els ha proporcionat diferents contactes amb els quals, ara en poden obtindre diferents projectes en els que poder treballar, però sense oblidar les diferents reunions, entrevistes i publicitat a internet que utilitzen per obtindre'n més.

El producte/servei que ells ofereixen és bàsicament el de la producció i edició audiovisual, i amb el rerefons de estar treballant en un anomenat “sector econòmic social”, el qual la major part d'empreses, d'aquest grup, són del tercer sector, i la major part són cooperatives, com la del cas. Claraboia, està federada a la Federació de Cooperatives de Treball de Catalunya, són entitat membre de la Xarxa d’Economia Solidària de Catalunya i cooperativa sòcia de Coop57 i Som Energia.

L’objectiu actual que tenen, no és obrir noves línies de negoci, ni crear un model d'escalabilitat, per aquesta cooperativa, sinó que l’objectiu principal, i únic de moment, és el de subsistir i aguantar aquest sotrac que està patint la major part de la població espanyola i europea.

Com diuen ells: Cada projecte és un món, i cada client és un univers. Amb aquesta frase, ens volen fer arribar que al pas d'aquests deu anys en el sector, han fet molts contactes, i en cada projecte, depenent de les seves característiques si que necessiten l’ajut d'alguna altra empresa o entitat. Però el cas, és que no tenen un partner ben marcat, per l’activitat constant de l’empresa.

Com hem introduït abans, la seva proposta de valor, és en el sector econòmic en el qual treballen. Ells treballen dins del sector de l’economia social i solidaria, tercer sector, en el qual, tenen un codi ètic, i respecten totes les empreses del sector, la major part cooperatives. En l’exemple de clients, ens ha presentat els exemples de ONG’s, altres cooperatives, entitats sense ànim de lucre, etc.  

En l’apartat de la competència, hi inclouen totes les altres productores del Maresme, ja que la seva area de confort és el Maresme, encara que actualment, ja comencen a dur a terme projectes a la ciutat de Barcelona, ja que és on es mou més activitat econòmica en el moment. Malgrat això, varen triar la ciutat de Mataró, per establir-hi l’empresa, per que ells tres eren de la ciutat, i volien treballar-hi, ells tres venien de treballar del mateix en la seva ciutat i no volien deixar aquest valor afegit per ells, de banda. Per tal d'entrar en el sector, és difícil ja que hi ha un munt d'empreses que es dediquen a aquesta activitat, de la producció audiovisual.

El cas d'èxit que ells es plantegen, és al d'arribar a un moment, que una entitat social, o necessitat social, necessiti un serveis de producció i edició audiovisual, i al moment, pensi amb Claraboia.

Actualment el seu marge de benefici, es limita a cada projecte i client, amb això volem dir que és variable, i que depèn molt d'aquests dos sector. Però per resumir un xic aquest punt, tal com han dit els seus creadors, el preu és gairebé igual que el cost, amb l’únic objectiu de cobrir les despeses, i si en hi ha de més, perfecte, però la major part dels projectes són d'aquests tipus.

Quan varen començar, l’any 2010, la crisi econòmica ja estava en marxa, des de feia dos anys. Malgrat aquesta situació, aquell any, el varen acabar amb guanys, en canvi el segon any, no anà tant bé, ja que el varen acabar en saldo negatiu.

En quan als recursos clau, podem dir que els principals que disposen per a realitzar la seva tasca, són el plató, el local, el coneixement propi en l’àmbit, i finalment podem afegir també el material del qual disposen per a complir els projectes.

Local de Claraboia
L’empresa disposa de diferents projectes a realitzar, d'on en treu finalment els seus ingressos, però amb els temps que corren i sobretot els mals moments econòmics per a tothom, Claraboia preveu el seu futur amb l’intent de subsistència per a poder disposar el màxim temps possible d'un sou fix, amb el que poder anar tirant endavant amb el pas dels anys.

El local o més ben dit la seu de la cooperativa audiovisual de Claraboia, està situada al carrer de l'Escultor Damià Campeny, nº 22, de la ciutat de Mataró. 


Nil Soler

Pau Pujol

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada